I samband med årsdagen av händelsen på Drottninggatan delar ett tiotal skolor och föreningar i landet ut stipendiet Ebbas Hjärtan. På Djurgårdsskolan 7-9 i Kristinehamn var både lärare och elever eniga om att läraren Oscar Deinoff är den stipendiat som i år får Ebbas Hjärtan.
Skolans motivering lyder:
”Innan du kom till vår klass var vi en helt annan klass mot vad vi är idag. Då var lektionerna stökiga, dålig stämning var vardagsmat och det pratades bakom varandras ryggar. Idag ser jag fram emot att gå till skolan och träffa min klass, vi hänger tillsammans allihop och har alltid kul ihop. Du sprider glädje i klassrummet och har fått många i klassen att se fram emot matte och No lektionerna och skolan generellt. Du ser oss elever på ett sätt som få lärare gör, du hjälper oss när vi behöver och lär oss på ett sätt som blir kul och så att vi förstår. Du tar dig tiden att göra egna planeringar för var och ens behov för att vi ska utvecklas så mycket som möjligt. En annan egenskap hos dig som uppskattas starkt av oss elever är att du lyssnar och förstår oss på ett unikt sätt. Vi vet att om det är något som vi behöver prata om eller som vi tycker känns fel så kan vi alltid prata med dig. Vissa människor är människor som man vet direkt när man träffar dem att det är personer som man alltid kommer att komma ihåg. Och du, Oscar, är en sådan person.”
Om skolan:
Läraren Simon Larsson berättar att Djurgårdsskolan i Kristinehamn jobbar aktivt med att försöka lyfta fram goda exempel istället för problem. Att fokusera på de som gör riktigt bra saker och fundera på hur vi kan nå fram till fler med det. Istället för att som lätt hänt tidigare, enbart se det problematiska.
Skolan har även anammat Friends-initiativet Snäll-kalender. Under förra året och detta året har flera elever på eget initiativ skapat egna snällkalendrar som klasskamraterna sedan genomfört, för att skapa en större gemenskap och en positiv anda. Skolan pratar också mycket om språkbruk och språkliga attityder och konsekvenserna som vissa ordval kan föra med sig, de arbetar med sårbarhet och visa att det är okej att vara sårbar och att alla dagar inte behöver vara på topp samt att inkludera eleverna i trivseldagar som de själva får ansvaret för att planera och genomföra. Allt arbete med fokus på att de ska känna en gemenskap och styrka i varandra.